Spirit voor jeugd en opvoedhulp - webguidance.nl
Telefoon 06 41 38 74 86 of Email yolanda@webguidance.nl

Spirit voor jeugd en opvoedhulp

Spirit voor jeugd en opvoedhulp

meer weten, vragen? neem hier contact op

.

spirit.nl

In de onderstaande video leg ik de achterliggende gedachte van de website uit (het concept).

.

Spirit is een organisatie die zich richt op Jeugd- en Gezinshulp in de regio Amsterdam.
Een leuke en dynamische organisatie waar veel jonge (hulpverleners) mensen werken.

Dit was allemaal niet terug te vinden in de oude website: niet inhoudelijk, niet qua uiterlijk en zeker niet technisch.
Een mooie start voor het bedenken van een nieuw concept!

Een klein marktonderzoek vooraf leerde mij waarin Spirit zich kon onderscheiden en profileren. Het liet mij goed zien wat we niet wilden: “Wij als organisatie bieden jou  ….”.
Als bezoeker heb ik vaak geen idee waarnaar ik op zoek ben, zeker niet in dit vakgebied.
Ik heb een probleem en daar zoek ik een oplossing voor. Simpel.

Via diverse kanalen krijg je de naam, in de regio Amsterdam, van Spirit door: denk aan verwijzers zoals bijvoorbeeld je huisarts. Vergeet vooral ook het bekende “via via” kanaal niet.
Dit is een belangrijk gegeven voor de nieuwe website.

spirit website

Eerste globale inventarisatie van onderwerpen per doelgroep

Conceptontwikkeling

Het concept voor de nieuwe website is gebaseerd op een drietal gegevens:
•    Informatie wordt gegeven op basis van hulpvragen van gebruikers.
•    Persoonlijke verhalen vormen de basis: identificatie.
•    Structuur op basis van topvragen.

De gegeven informatie is gebaseerd op concrete vragen die uit het veld komen. Spirit vult dit aan, al naar gelang de informatiebehoefte van de bezoekers (ook live!)

De persoonlijke verhalen zijn een manier om je als bezoeker te identificeren: zoveel verschillende mensen, zoveel hulpvragen, zoveel manieren om hulp te krijgen. Dat is iets wat we laten zien in de site. Over de meest uiteenlopende onderwerpen.

Het persoonlijke verhaal staat centraal. Bijvoorbeeld  het verhaal van een jongere die hulp nodig heeft omdat hij bij zoveel ruzies betrokken is.  Een ervaringsverhaal waarin je je in kunt herkennen.
Van hieruit krijg je informatie op welke manier Spirit je van dienst kan zijn. Heel concreet
Door praktische informatie, zoals tijdsduur, kosten, hoe de ouders erbij betrokken worden, e.d.
Dat geldt ook voor de informatie die ouders, pleegouders en professionals geboden wordt.

Elke situatie is anders, Spirit speelt daar op in.
Door verhalen van verschillende kanten te belichten zie je dat er ruimte is voor een oplossing.

Je moet als bezoeker van de site het gevoel hebben dat je bij Spirit op je plaats bent. Dat dit de organisatie is die jou helpt. Maar ook de organisatie waar je wilt werken, stage lopen of als vrijwilliger aan de slag gaat. Tevens geeft het stakeholders een kijkje in de keuken.
Zij zien waar Spirit zich voor inzet en wat de speerpunten zijn. Niet door theoretische verhalen maar door concrete verhalen.

Aanspreekvorm

Belangrijk in het gehele concept is de directe aanspreekvorm.
Geen wollige en langdradige teksten. Maar kort en bondig.
Zo geschreven dat het jou, als bezoeker, direct aanspreekt.

spirit website

Prioriteiten van de onderdelen bepalen samen met de klankbordgroep

Werken met een klankbordgroep

Samen met Spirit is de globale inhoud van de website per doelgroep bedacht. Heel schetsmatig. Hiervoor gebruik ik altijd post-its.  Een makkelijke manier om per doelgroep onderwerpen toe te voegen maar vooral ook om te verplaatsen. Ieder teamlid binnen de afdeling communicatie krijgt een stapel post-its en bedenkt wat er in de site moet komen. Elke post-it staat voor een onderwerp. Daarna bespreken, vullen of passen we het aan.

De volgende stap is het aanbrengen van een prioriteit per onderwerp. Hierbij kijken we goed of onderwerpen elkaar niet overlappen of eventueel samen te bundelen zijn.
Langzaam begint de totale omvang en inhoud van de nieuwe site zich af te tekenen.

De klankbordgroep komt er nu bij.
Zij spelen een belangrijke rol in het beoordelen van de invulling van het concept:
•    Is het duidelijk genoeg?
•    Zijn onderwerpen overbodig?
•    Wat missen ze nog?
•    Wat kan op meerdere manieren geïnterpreteerd worden?
•    Is er andere input waar we nog niet aan gedacht hebben?

spirit website

Screenshot van het interactieve klikmodel

Functioneel- en Interactief Ontwerp: realisatie klikmodel

De vorm en de inhoud is nu bekend.
Tijd om een klikmodel te maken. Een visualisatie van de website met al zijn functionaliteiten.
Deze toont de interactiviteit: de route die een bezoeker aflegt.
Tevens vormt dit de basis voor zowel het design als de technische realisatie. Ook voor de realisatie van de content, de omvang van de site is uiteengezet.

Responsive

Eigenlijk een beetje overbodig om nog apart te noemen, maar ik doe het toch: de website is gemaakt voor verschillende beeldschermresoluties. Daarmee dus geschikt voor diverse devices zoals een desktop, tablet en mobiel.

Live en dan?

De website staat live. Dat betekent dat een grotere groep mensen input levert op de getoonde informatie. Spirit zorgt voor de continuïteit, aanvullingen en aanpassingen.

De website blijven we continue verbeteren, op diverse vlakken.
Zodat we altijd grip houden en het geen “online monster” wordt.

Nieuwe ontwikkelingen blijven we op de voet volgen en zullen we, indien van toegevoegde waarde, implementeren.

Wie zijn “we”?
Naast het feit dat ik zelf betrokken blijf, zijn dat ook alle andere teamleden van het project.

Projectteam Spirit website

Het projectteam bestaat uit de volgende personen:

Spirit:                                                                             Maaike Maas, Wendela van Beek, Sarah Zagt
Concept, functioneel en interactief ontwerp:   Webguidance – Yolanda Burger
Webdesign:                                                                 Studio Black – Johan van der Woude
Technische realisatie:                                               Pronamic
Projectleiding:                                                              Maaike Maas en Yolanda Burger

De website is in WordPress uitgevoerd.
Een flexibel, dynamisch en vooral zeer gebruiksvriendelijk systeem.

Bezoek hier de website: spirit.nl

 

Enthousiast geworden?

Ben je na het lezen over deze websiterealisatie enthousiast geworden?
Heb jij zelf de nodige vraagtekens of jouw huidige website wel doeltreffend genoeg is?

Laat mij er eens met een frisse blik naar kijken.
Samen maken we een verbeter- en vooral actieplan waarmee jij een stap verder komt.

Bel of mail mij om vrijblijvend over jouw online communicatie te praten.

meer weten, vragen? neem hier contact op

Meer weten en kennismaken?

Contact

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!